Junior Avainasiakaspäällikkö
Tukut ja b-to-b-asiakkaat
GB Foodsin Junior Avainasiakaspäällikkö Nina Behm on viihtynyt työssään jo pitkään. Työ asiakkaineen on niin mukavaa, ettei Nina aina erota onko hän töissä vai vapaalla. Innostava ammatti vaatii luovuutta ja asiantuntemusta.
– Minulla on pitkä tausta keittiötyöstä niin julkisella kuin kaupallisellakin puolella sekä esimieskokemusta suurempienkin työyhteisöjen johtamisesta. Työkalupakistani löytyy aina asiakkaalle vaihtoehtoja vaikkapa reseptiikkaan, oli kyseessä sitten yksittäinen ravintola-annos tai ison keskuskeittiön 5000 annosta, Nina sanoo.
Oulusta kotiseudulleen Pirkanmaalle palannut keittiöpuolen ammattilainen auttaa mitä erilaisimpien ratkaisujen etsimisessä. Jos keittiöhenkilökuntaa on sairaana ja tietty asiakasmäärä on tulossa syömään, ruoka on joka tapauksessa tehtävä.
– GB Foodsin laaja tuotemerkkiperhe ja reseptiikka auttavat monessa tilanteessa. Tuotteet taipuvat moneen ja niistä onkin helppo rakentaa omannäköinen maistuva kokonaisuus. Tarkoitus on päästä kätevämmin samaan tai jopa parempaan lopputulokseen. Myös kustannustehokkuus on tärkeää laadusta tinkimättä.
Ninan työhistoria sisältää yhtä lailla Oulun Stockmannin kuin vaikkapa henkilöstö- ja ruokaravintoloita. Hänellä on keittiömestarin koulutuksen lisäksi myös kaupallinen ruokamestarin erikoisammattitutkinto. Asiakkaita Ninalla on kaikista eri segmenteistä. Yleensä noin 5–7 päivittäisen asiakaskäynnin lisäksi aika kuluu puhelimessa heitä auttaen.
– Tarkoitukseni on helpottaa asiakkaan arkea. Katselen kokonaisuutta, mitä keittiössä tapahtuu, haastattelen ihmisiä, selvitän kiirehetket. Jos vaikkapa laitekapasiteetti ei taivu johonkin ideaan, etsitään kompromissi. Osaan katsoa asioita monesta näkökulmasta, myös työhyvinvoinnin ja -turvallisuuden kannalta, kertoo Nina.
– Keittiöissä on välillä todella hektistä, jolloin virheiden mahdollisuus lisääntyy. Koetan auttaa asiakkaita myös siinä, että esivalmistusaste on oikealla tavalla mitoitettu. Näin keittiöhenkilökunnalla on paremmat edellytykset onnistua työssään ja viimeistelylle jää riittävästi aikaa. Lisäksi voidaan vähentää epäonnistumisia ja lisätä annosten tasalaatuisuutta niin, että asiakkaat saapuvat uudestaankin nauttimaan lempiruokaansa.
Yhdessä kollegansa avainasiakaspäällikkö Jere Uron kanssa Nina vastaa oman alueensa lisäksi myös teollisuusmyynnistä. Tuotetuntemuksen lisäksi yhteistyötä tukee Ninan vahva tausta erilaisista ruoanvalmistustavoista. Ravintolamaailmasta voi viedä julkiselle puolelle hyviä asioita tai vaikka teollisuudesta ravintolamaailmaan.
– Olen sen tyyppinen ihminen, että tarjoan apuani auliisti. Suunnittelemme asiakkaiden kanssa yhdessä esimerkiksi erilaisia ruokalistoja, mietimme uusia tuotteita kokoustarjoiluun ja välillä työn alla voi olla vaikka kesän juhlamenut. Vastuulleni kuuluu myös keittiöhenkilökunnan koulutukset eri ruoanvalmistuksen osa-alueista, kuten jälkiruoista tai vaikka kastikkeista, kertoo Nina.
– Osallistun myös tuotekehitykseen ja muuhun ideointiin Brand & Training Manager Jutta Kontisen kanssa. Tiiviiksi hitsautuneen työporukkamme erilaiset persoonat ja taustat ovat suuri rikkaus.
Ninan vapaa-aikakin kuluu usein ruoan parissa. Kiinnostus ruokaa, trendejä ja uuden luomista kohtaan on vahva. Niin Pohjois-Pohjanmaan keittiömestareiden kuin Rôtisseurs-paistinkääntäjien jäsenyydet tuovat työkavereiden kanssa jaetun tietotaidon päälle paljon plussaa.
– Koen olevani etuoikeutettu, kun pääsen näkemään alaa näin läheltä niin erityyppisten asiakkaiden kanssa. Saan auttaa heitä, mutta työ on monipuolista ja vastavuoroista. Opin sekä oivallan joka päivä itsekin uutta.