Makuasia 1/2023

Ravintolakokemus on kokonaisvaltainen elämys. Siksi pienetkin yksityiskohdat on mietittävä tarkasti. – Me puhumme hyvän tunnelman puolesta, sillä se saa asiakkaat pa- laamaan ravintolaan uudestaan, toteaa myyntijohtaja ja yrittäjä Teija Sääksmäki E.Ahlström Oy:stä, Suomen johtavasta ravintola-alan ammattilaisia palvelevasta maahantuojayrityksestä, tukkukaupasta ja suunnittelutalosta. Aterimet ravintolan tunnelman ja konseptin mukaan Aterimilla on tunnelmaa luodessa iso rooli. Ruo- kailuvälineillä voi vaikuttaa esimerkiksi ruoan makuun sekä siihen, miten arvokkaana annos koetaan. Koska aterimet ovat yleensä pöydässä valmiina, ne ovat merkittävä osa kattausta. Ate- rimet alleviivaavat ravintolan tyyliä ja tukevat menua. Vaihtoehtoja riittää rouheista klassisiin ja hienostuneisiin, eleettömiin ja erottuviin – on kiiltävää, mattaa, pronssia, hopeaa, kultaa sekä kaikkea näiden väliltä… Jokaiseen tyyliin löytyy varmasti ne oikeat aterimet, jotka voimistavat ravintolan konseptia. – Aterimilla voi jäädä mieleen! Esimerkiksi kultainen jälkiruoka- haarukka aterian lopussa nostaa ravintolakokemuksen fiilistä kuin elokuvassa tarinan loppukohtaus, Sääksmäki innostuu. Asiakasnäkökulman ohella aterimia valitessa kannattaa miettiä hen- kilökunnan työskentelyä. Millainen tasapaino aterimissa on, kun ne asetetaan lautaselle ruokailun jälkeen? Entä mitä tapahtuu, kun henkilökunta kerää aterimia ja lautasia pöydästä? Edellä mainittu on osa sujuvaa palvelukokemusta sekä asiakkaalle että henkilökunnalle. Juomalasit näkyvässä roolissa Paitsi aterimet, myös juomalasit vaikuttavat ravintolakokemukseen. Lasit linjaavat salin tunnelmaa: esimerkiksi pöydässä valmiina ole- vat värikkäät lasit luovat helposti ja edullisesti erilaista tyyliä. Ilta- valaistuksessa ne pääsevät todella oikeuksiinsa. Jos haluaa hassutel- la, voi valita tarkoituksellisesti keikkuvat tai rutistetuilta näyttävät juomalasit. – Juomalaseja ostaessa on tärkeää miettiä, mihin käyttötarkoituk- seen lasia käytetään ja mitä halutaan viestiä. Lasin sävy voidaan poimia ravintolan brändiväreistä tai arvoista: esimerkiksi met- sänvihreä vie ajatukset vastuullisuuteen. Lasin korkeus puolestaan määrittelee, kuinka juhlavalta kattaus tuntuu. Menestys on monen tekijän summa Astiastoa on päivitettävä säännöllisesti, jotta asiakkaat saavat kokea kerta toisensa jälkeen jo- tain uutta. Ravintolan ainutlaatuisten erottuvuus- tekijöiden tunnistaminen ja konseptin visualisointi kattausten avulla vaikuttavat ravintolan menestykseen. – Asiakaskokemus on tunnekokemus. Kattauksen ja reseptiikan tulee tukea toisiaan siten, että asiakas huokaisee mielihyvästä näh- dessään annoksen. Parasta on, jos hän innostuu ottamaan ruoasta kuvan ja kertoo siitä eteenpäin vaikkapa Instagram-tilillään. Tällöin ravintolan tunnelma ja huolella mietityt yksityiskohdat saavat an- saitsemansa huomion ja kutsuvat myös muita tutustumaan ravinto- laan, Sääksmäki toteaa. ”Aterimet ovat ruokailu- kokemuksen intiimein osa” Ruokailuvälineet tulevat erityisen lähelle. Tietysti, nehän nostetaan huulille. Välittyvän suutuntuman ohella aterimia vertaillessa kannattaa pohtia myös kattausta – onko ajatuksena leikitellä tai nostattaa tunnelmaa? Paljonko laitetaan? Suositus on, että aterimia ja juomalaseja on hyvä olla 1,5-kertainen määrä asiakaspaikkaa kohden. 20

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2ODg=