Kuva: E. Ahlström Oy

Aterimet ja juomalasit luovat tunnelmaa

Ravintolan konseptia rakennettaessa tai kehitettäessä katse kohdistuu usein ilmeisimpiin seikkoihin: menuun, toimintamalliin ja sisustukseen. Aina ei välttämättä tulla miettineeksi, että myös aterimet ja juomalasit vaikuttavat ravintolan tunnelmaan huomattavasti. Siksi niihin kannattaakin panostaa!

Aterimet alleviivaavat annoksen arvoa

Kevyet, painavat, sirot, suuret, puuvartiset, kokometalliset, koristellut tai pelkistetyt… Aterimia on monenlaisia ja niillä voi myös viestiä monella tapaa. Painavat tai koristeelliset aterimet ravintolassa voivat korostaa ruoka-annoksen arvoa, kun taas pelkistetyt ja kevyet aterimet vaikkapa lounaspaikassa luovat kodikkaan arkista tunnelmaa. 

Aterimet ovat ruokailukokemuksen intiimein osa. Ne toimivat viestikapulana ravintolan ja asiakkaan, odotusten ja täyttymysten, ruoan ja suun välillä. Aterimet vaikuttavat suuresti myös siihen, miltä ruoka maistuu ja miten ravintolaelämys koetaan. Ne ovat tuntuva osa ruokailua.

Aterimet voivat kertoa osaltaan ravintolan arvoista, korostaa ravintolan konseptia, leikitellä ylevän ja arkisen välillä tai haastaa asiakkaan tottumuksia. 

– Aterimilla voi jäädä mieleen! Esimerkiksi kultainen jälkiruokahaarukka aterian lopussa nostaa ravintolakokemuksen fiilistä kuin elokuvassa tarinan loppukohtaus, korostaa Teija Sääksmäki E. Ahlström Oy:stä.

Juomalasit ovat tärkeä tyyliseikka

Juomalaseilla voi luoda tunnelmaa ja tyyliä monella tavoin. Kuten aterimien osalta myös juomalasien kohdalla kannattaa kiinnittää huomiota esineen muotoon, kokoon, painoon, väriin ja koristeellisuuteen. 

Sopiiko ravintolan konseptiin ja salin sisustukseen mieluummin mutkattomat muodot, selkeät linjat ja värittömyys vai olisiko sittenkin prameus paikallaan? 

Arkisuutta halutessaan kannattaa kokeilla matalia laseja, kun taas juhlan hetkellä korkeat ja jalalliset lasit voivat olla paras vaihtoehto.

Muista uudistua

Kuten menu myös astiasto ja aterimet vaativat aina välillä uusimista ja freshaamista. Aterimien ja juomalasien vaihtaminen vaikuttaa huomattavasti siihen, millaisena ravintola näyttäytyy ulospäin: kehittyvä, kiinnostava ja yllättävä makujen laboratorio, joka ymmärtää kokonaisvaltaisen ravintolaelämyksen päälle ja osaa arvostaa asiakkaitaan. 

Vaikka konseptisi olisikin loppuun hiottu ja saanut osakseen kiitosta ja suosiota, niin muista jatkossakin haastaa itseäsi ja ravintolasi ideaa – Muista uudistua!

Julkaistu 17.05.2023

Makuasia 1/2024
Uusi asiakaslehti on ilmestynyt!
Tästä herkuttelemaan »